Op dit moment verhuis
ik ons kantoor.
Op dit moment verhuis
ik ons bedrijf.
Op dit moment verhuis
ik ons museum.
Op dit moment verhuis
ik ons laboratorium.

Een kwart eeuw kwaliteitsgarantie naar de markt. Keurmerk EPV viert zilveren jubileum

Door Anton Vis

Op 3 november 2024 bestaat branchekeurmerk EPV precies 25 jaar. Een mijlpaal voor de Nederlandse verhuisbranche waarin kwaliteit, professionaliteit en samenwerking centraal staan. Wat begon als een reactie op de veranderende vraag in de markt, groeide uit tot een keurmerk dat niet meer weg te denken is. Drie prominente bestuurders uit de begintijd van PPV/EPV (André van Herk, Jan Lobbezoo en Dirk van der Ent) en huidige voorzitter Cock van der Hulst, delen hun ervaringen en inzichten over het ontstaan, de ontwikkeling en de toekomst van dit keurmerk.

Bedrijven die zich bij het keurmerk hebben aangesloten, worden gezien als betrouwbare en ervaren verhuizers met een bewezen staat van dienst in grote en complexe verhuizingen. Maar hoe begon ooit dit initiatief en heeft het gebracht wat ervan werd verwacht?

Marktvraag

De aanleiding voor de oprichting van het keurmerk kwam voort uit een duidelijke vraag uit de markt. André van Herk, de eerste voorzitter van het PPV-keurmerk, herinnert zich de tijd waarin bedrijven en instellingen moeite hadden om het kaf van het koren te scheiden. “Grote bedrijven wisten niet wie goed was in wat. Offertes voor dezelfde klus liepen enorm uiteen, omdat sommige verhuisbedrijven simpelweg niet de ervaring hadden om grote projecten aan te kunnen”, vertelt hij. “Het gevolg was dat opdrachtgevers soms verkeerde keuzes maakten en dat verhuisbedrijven zonder de juiste expertise ten onrechte meedongen naar omvangrijke projecten. En als zij deze dan binnenhaalden, draaiden ze niet zelden verlies omdat ze zaken hadden onderschat.”

Onderscheid

Het keurmerk werd opgericht om deze verwarring tegen te gaan en een duidelijk onderscheid te maken tussen verhuisbedrijven die gespecialiseerd waren in projectverhuizingen en die zich professioneel en kwalitatief wisten te onderscheiden. “We wilden de markt laten zien welke bedrijven de capaciteit hadden om grote projecten, zoals kantoorverhuizingen en fabrieksverplaatsingen, goed aan te pakken,” aldus André. “Voor verhuizen van machines waren dat Saan en Geijtenbeek (CONVOI), voor kantoorverhuizingen waren de grote spelers Varenkamp, Nijman en Deudekom en wij als UTS deden grote klussen, die later ook Top Movers en Mondial Movers gingen doen.”

Uitdagingen

De oprichting van een keurmerk is geen simpele taak. Jan Lobbezoo, een van de bestuurders van het eerste uur, benadrukt dat een van de grootste uitdagingen was om overeenstemming te bereiken over de doelstellingen van het keurmerk en de manier waarop deze gerealiseerd moesten worden. “Het was belangrijk om kaders te stellen die aansloten bij de verwachtingen van de zakelijke markt, zonder dat individuele belangen van verhuisbedrijven de boventoon zouden voeren,” zegt Jan.

Een ander knelpunt was de acceptatie van het keurmerk door de leden zelf. Van Herk vertelt hoe sommige verhuisbedrijven zich achtergesteld voelden: “Veel bedrijven dachten dat ze alles al wisten. Het was lastig om iedereen mee te krijgen in de nieuwe regels en kwaliteitsstandaarden die werden opgesteld.” Toch maakte diverse ontwikkelingen volgens Jan de oprichting van PPV en onderlinge samenwerking urgent: “De in 1989 opgerichte vereniging SAVAM (dit fusieproduct was de voorloper van de OEV) die zich vrijwel alleen op particuliere verhuizingen ging richten, de opheffing van Bureau Controle Rijksverhuizingen en de opkomst van Facility Management bureaus.”

Erkende Project verhuizers

Drie logo’s op een rij, de eerste, de tweede (2003) en het huidige logo (vanaf 2016).

Professionalisering

Ondanks de uitdagingen heeft het keurmerk in de afgelopen 25 jaar een groei doorgemaakt. Volgens Lobbezoo heeft het keurmerk zich bewezen als een belangrijk selectiecriterium voor bedrijven en instellingen die een projectverhuizing willen laten uitvoeren. “De zakelijke markt accepteerde en waardeerde het keurmerk als een garantie voor kwaliteit,” legt hij uit.

Het keurmerk bracht duidelijkheid voor zowel de opdrachtgevers als de verhuizers. Door de gestelde eisen werd er een ‘level playing field’ gecreëerd, waarin alleen de bedrijven die aan de kwaliteitsstandaarden voldeden mee konden dingen naar grote projecten.

Duidelijk profiel

Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van het keurmerk was de naamsverandering van PPV naar EPV. Dit gebeurde in 2016, mede om verwarring te voorkomen met de opkomende politieke partij PVV, en had volgens Jan een groot effect op de uitstraling van het keurmerk: “De naamswijziging naar Erkende Project Verhuizers benadrukte dat we onlosmakelijk verbonden

waren met de Organisatie van Erkende Verhuizers (OEV), wat onze positie in de markt verder versterkte.” Dirk van der Ent, een van de medeoprichters van het keurmerk, beaamt dit. Hij zag hoe het keurmerk in de loop der jaren heeft bijgedragen aan de professionalisering van de branche. “Er ontstond een duidelijk profiel van de ‘projectverhuizers’ en dat heeft de hele branche naar een hoger niveau getild,” aldus Dirk.

Voordelen

Verhuisbedrijven die zich hebben verbonden aan het keurmerk, profiteren volgens de oprichters van meerdere voordelen. Een belangrijk voordeel is dat het keurmerk professionaliteit en zekerheid biedt aan opdrachtgevers, waardoor verhuisbedrijven met het keurmerk een voorsprong hebben in de markt. “Het keurmerk EPV staat voor kwaliteit, en dat is precies wat de zakelijke markt vraagt,” aldus Jan. Door het keurmerk zijn verhuisbedrijven bovendien beter in staat om zich te onderscheiden van bedrijven die niet de juiste kennis, ervaring of middelen hebben om projectverhuizingen professioneel aan te pakken.

Ook Dirk onderstreept het belang van het keurmerk voor de aangesloten bedrijven. “Er ontstond een gelijk speelveld, en bij aanbestedingen waar het keurmerk verplicht of een pré was, hadden we minder te maken met ‘beunhazen’ die de prijzen onrealistisch laag hielden,” legt hij uit. Hierdoor bleven de prijzen op een acceptabel niveau, wat gunstig was voor zowel de bedrijven als de klanten.

Toekomst

De verhuisbranche staat, zoals vele andere sectoren, niet stil. De manier waarop we werken verandert snel. En dat heeft ook gevolgen voor de verhuisbranche. Cock van der Hulst, de huidige voorzitter van EPV, ziet uitdagingen en kansen voor de komende jaren. “We moeten blijven inspelen op trends, zoals bijvoorbeeld veranderingen in de kantooromgeving en het kantoorgebruik. Dit betekent dat we als keurmerk moeten blijven vernieuwen en meegroeien met de vraag vanuit de markt. Daarom zijn we als EPV volop aan de slag met CSRD, circulair verhuizen en met een heel nieuw platform Meubelmatchers, voor verantwoord hergebruik van overtollig kantoormeubilair, en met het herijken van de kwaliteitsnormen”. Zowel de huidige voorzitter als de oprichters zijn het erover eens dat de kwaliteit en professionaliteit die het keurmerk garandeert, ook in de toekomst van belang zullen blijven.

Waarde bewezen

Oud-voorzitter André van Herk is trots op de manier waarop het keurmerk de projectverhuizingen naar een hoger niveau heeft getild: “Het was zwaar werk, maar als je dan een klus goed afrondt en ervoor beloond wordt, geeft dat een geweldig gevoel.” Ook Dirk van der Ent kijkt met voldoening terug: “Ik ben vooral trots dat we als bestuur altijd zochten naar manieren om de branche beter en professioneler te maken, zelfs terwijl we soms elkaars grootste concurrenten waren.” Cock van der Hulst sluit zich daarbij aan: “Het keurmerk heeft zijn waarde bewezen en zal dat ook in de toekomst blijven doen. We zijn klaar voor de volgende 25 jaar.”

Erkende project verhuizers