Interview: Rianne van der Giessen

Rijkscategoriemanager Logistiek Rianne van der Giessen
Logistieke diensten inkopen met impact in een veranderende wereld

Bron: vakblad Verhuizen, editie 7 september 2020, auteur: Anton Vis

Sinds maart van dit jaar is Rianne van der Giessen Rijkscategoriemanager van de vernieuwde categorie Logistiek, waarvan ook verhuisdiensten deel uitmaakt. Duurzaam, sociaal en innovatief inkopen is de opdracht die Rianne vanuit de Rijksbrede inkoopstrategie ‘Inkopen met Impact’ heeft meegekregen. Rianne heeft haar beeld van de verhuisbranche intussen moeten bijstellen. En zij wil meters maken, samen met haar team, en waar mogelijk samen met marktpartijen. Tijd voor een nadere kennismaking.

Rianne is, na ruim tien jaar bij het Inkoop Uitvoeringscentrum Belastingdienst, gepokt en gemazeld met Rijksinkoop. Eerst als facilitair inkoper, met een waaier aan producten en diensten: variërend van schoonmaak, catering tot en met kerstbomen en eindejaarsgeschenken. Later, als senior inkoopspecialist kwamen ook de meest complexe aanbestedingen voor de toenmalige categorie Post op haar bord (post-, pakket-, koeriers-, en transportdiensten voor het hele Rijk). Rianne: “Dit smaakte voor mij absoluut naar meer. Ik was dan ook vereerd dat, toen de vorige categoriemanager vertrok, ik gevraagd werd deze functie voor de categorie Post over te nemen. Mijn team bestaat uit zes strategische contractmanagers en twee categorie ondersteuners. Een enthousiast, hecht en deskundig team waar pit in zit.”

Is jouw werk nog een beetje te combineren met jouw privéleven?
“Dat lukt prima, ik woon samen met mijn man en twee zoontjes aan de Vecht in Maarssen.  Zeker in de zomer zijn wij vaak op het water te vinden en varen we graag naar de plassen of een rondje door de Utrechtse binnenstad. Reizen zit ook in ons bloed, maar met de komst van de jongens zijn de bestemmingen wel iets minder exotisch geworden. Door er af en toe even tussenuit te gaan houd ik mijn balans tussen werk en privé.

Wat is jouw ervaring met verhuizen?
“Bijna zes jaar geleden, naar mijn huidige woning. Die verhuizing hebben we grotendeels, met behulp van vrienden, zelf gedaan. Vorig jaar heb ik echter ook mijn moeder helpen verhuizen, van mijn ouderlijk huis naar een mooi zonnig appartement. Toen hebben we de grote meubels laten verhuizen door een Erkende Verhuizer. Dit bleek absoluut een goede keuze te zijn geweest. Zeer professionele verhuizers stonden keurig, ‘s morgensvroeg, op het afgesproken tijdstip voor de deur. En nog voor het middaguur waren alle spullen zonder schade netjes op hun nieuwe plek van bestemming.”

Lees het volledige interview in onderstaande PDF: