5 tips voor de thuiswerkplek

COVID-19 heeft van miljoenen mensen thuiswerkers gemaakt. De kans is reëel dat dit fenomeen zorgt voor een permanente verandering in de mate waarin mensen thuis werken. Denk dan niet aan het scenario van niemand ooit meer naar kantoor. Maar denk aan kantoren die kleiner zijn in omvang, die voor het overgrote deel bestaan uit flexplekken en waar een beperkt aantal dagen per week groepen van collega’s bij elkaar komen.

Over de inrichting van de thuiswerkplek zullen veel mensen dan nog serieuzer willen nadenken dan ze misschien nu doen. Hieronder vijf tips voor een thuiswerkplek die bedoeld is om te blijven.

Help je hersenen

In je huis kies je een plek waar je 8 uur niet thuis bent, maar op je werk. Klinkt dat raar? Ja, en het is ook raar. Althans, veel mensen moeten daar toch aan wennen. Help daarom je hersenen om duidelijk de boodschap te ervaren: “als je hier zit, dan werk je.” Dat kan met name door de keuze van een stoel en bureau die uitstralen dat je daar zit om te werken.

Zit de werkdag erop, of heb je pauze? Ga dan weg van die plek.

Help je buik

Het gebeurt nogal eens, dat mensen werken en werken en ineens is het half drie. Grommende honger, maar eigenlijk geen lunch in huis. Oplossing: benader je keuken ook als de plek waar de catering op orde is. Zorg dat er gezond eten in voorraad is. Daarmee vermijd je lunches die bestaan uit drie stroopwafels. Eet niet aan je bureau. Gebeurt dat op kantoor wel? Doe het dan thuis wel op een betere plek.

Help je ogen

In het donker zitten, vermoeit de ogen en dus jezelf. Zorg voor voldoende, goed licht. En voor lichtinval waarvan je de ogen moet dichtknijpen of die niet de blik op het scherm bemoeilijkt. Ook belangrijk: een opgeruimde werkplek. Zicht op rommel geeft onbewust een signaal dat storend werkt. Het opruimen kan je makkelijker maken met meer opbergcapaciteit rondom de werkplek: bakken, laden en kasten. Visuele rust versterkt je gevoel van controle en ontspanning. Zorg ook dat de bekabeling netjes is weggewerkt.

Help je oren

Mensen presteren veel beter als ze zich kunnen concentreren. Alle reden dus om geluiden die afleiden of irriteren te onderdrukken. Dat kan uitstekend met een koptelefoon. Klassieke muziek, natuurmuziek, heldenmuziek, videogametracks, ambient… kies uit wat voor jou het beste werkt en wanneer.

Help je rug

Ga zitten op een kwaliteitsbureaustoel, die je hebt aangepast op jouw zithoogte. Neem een bureau dat qua bladhoogte weer aangepast is aan de armleuningen van je stoel. Met een zit-sta-bureau ben je dan goed uit. Niet alleen vanwege de hoogteverstelbaarheid van het bureaublad. Sowieso is de mogelijkheid om het zitten –niet het werken– te onderbreken altijd een goede zaak.